Markalardan enflasyonla emek kampanyası! ‘Hazırız, sayımız artıyor’
AVM’deki markaların yaklaşık yüzde 60’ını temsil eden Birleşmiş Markalar Derneği (BMD), Ticaret Bakanı Ömer Bolat’ı ziyaret ederek enflasyona karşı kampanya düzenleme teklifinde bulundu.
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Lideri Sinan Öncel, artan fiyatlar nedeniyle tüketicilerin gıda dışı harcamalarını kısmasının önümüzdeki günlerde sektör için değerli bir risk olduğunu söyledi. “Şu ana kadar işler çok iyi ama artık maliyet odaklı fiyat artışları gündemde. Enflasyonla mücadeleye hazır olduğumuzu, bu beklentiyi kırmak ve enflasyondan korunmak için topyekun kampanyalar yürütebileceğimizi söyledik. Bakan da çok sıcak karşılandı.”söz konusu.
How A Economy’den Yener Karadeniz’in haberine göre Bakan Ömer Bolat, Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Nuri Hatcı ve Tüm Restoranlar ve Turizm Derneği (TURES) Başkanı Ramazan Bingöl ile de bir araya geldi. AYD Lideri Hatıcı, AVM yatırımlarının yeniden canlandırılması için ticari gayrimenkul yönetmeliği ve sözleşme serbestisini görüşürken, TURES Lideri Ramazan Bingöl, yurt dışında yerli markalar açmak için komisyon kurulması ve şubenin Ticaret Bakanlığı’na bağlanması önerilerini Bakan’a iletti.
TALEP DÜŞME RİSKİ VAR
Salgın sonrası tüm dünyada olduğu gibi Türkiye ekonomisinde de en önemli gündem maddesi yüksek enflasyon olarak gündeme geldi. Geçen yıl yüzde 85’i aşarak son 24 yılın en yüksek seviyesine ulaşan enflasyon oranları, 2022 yılını yüzde 64,27 ile kapatırken ardından baz etkisiyle düşüş trendine girerek yüzde 38,21’e geriledi. Ancak seçim sonrası artan kur, asgari fiyattaki orta düzeyli artış ve yüksek akaryakıt fiyatları gibi gelişmelerin önümüzdeki dönemde enflasyon oranlarını yeniden yükseltmesi bekleniyor. BMD Lider Önl, tüketicilerin bu zamana kadar fiyatların artacağı beklentisiyle alımlarını öne çekerek perakende sektörünü ayakta tuttuklarını, ancak bu davranışın tersine dönmesi ihtimalinin bir risk olarak aleyhlerine durduğunu belirterek, bu bağlamda tüketimi canlı tutmak için bir kampanyaya ihtiyaç olduğunu söyledi. Bakan Bolat ile yaptıkları görüşmede bu konuyu gündeme getirdiklerini anlatan Öncel, şunları kaydetti:
“Paranın maliyetini savunma motivasyonuyla Temmuz ayına kadar işler iyi gitti. Ama şimdi maliyetlerde ciddi artışlar var. İlerleyen günlerde çok yaygın olan bir talep daralması olursa müşteri acil ihtiyaçları dışında tüketimi azaltabilir. Bu durum gıda dışı perakendede önemli sorunlara yol açabilmektedir. Bu nedenle önlemler alınmalıdır. Sayın Bolat’ı da bu konuda bilgilendirdik. Enflasyonla mücadelede göreve hazır olduğumuzu ve topyekun çaba gösterilmesi gerektiğini söyledik. Sayın Bakan da sıcak karşılandı.”
“KESİNLİKLE FİYAT ARTIŞLARI DA OLUYOR”
Peki maliyetlerin bu kadar arttığı bir dönemde fiyatları artırmak yerine düşürmek nasıl faydalı olabilir? Bu noktada tedarikçiden hammadde üreticisine fiyat artışı beklentisi olduğunu ve bunun kırılması gerektiğini söyleyen Öncel, şöyle devam etti:
“BMD’ye üye marka sayımız 509’a çıktı. Bazılarında yüzde 70’i geçse de AVM’lerdeki temsil oranımız ortalama yüzde 55-60’lara ulaştı. Perakendeci enflasyonla baş etmeye başlayınca kuryeden hammaddeye, üreticiden tedarikçiye indirim baskısı olacaktır. Size indirim yapmanızı söyleyecekler. Piyasa kendi dinamizmi içinde çözer demenin ötesinde bir şeyler yapmış olacağız. Piyasayı kendi dinamizmine bıraktığımızda keyfi artışlarla da karşılaşıyoruz. Danışan sadece acil ve gerekli hayati ihtiyaçlarına yönelebilir. Bunu kırmak için enflasyonla birlikte topyekun çaba kampanyaları yapmaya karar verdik. Berat Bey zamanında yaptık. Biz buna hazırız, sayımız artıyor. Bakan beyefendi de çarşıdan ve pazarları yakından biliyor. Bizi dinlediler ve bize sıcak baktıklarını ilettiler. Keyifli ve faydalı bir görüşme oldu.”